دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

چگونه به معتادان کمک کنیم/ 10 اصل مهم یاری دهنده به معتاد مواد مخدر

چگونه به معتادان کمک کنیم/ 10 اصل مهم یاری به معتاد
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: معتاد قبل از اینکه به کمک دیگران نیاز داشته باشد به بازآفرینی اراده اش نیاز دارد، فلذا باید بدانیم که چگونه می شود به یک معتاد موثر و پایدار کمک کرد.

اول از همه باید به یاد داشته باشید که نه شما و نه هیچکس دیگری نمی تواند به معتاد کمک نماید. مگر اینکه او داشتن مشکل را پذیرفته اعتراف نماید که به حمایت و یاری شما محتاج است.
10 اصل مهم برای کمک به یک معتاد


- تا زمانی که معتاد مشکل خود را نپذیرفته و به نیاز خویش برای دریافت کمک اعتراف ننموده نمی توانید برای او کاری انجام دهید.

- هیچ گاه به حمایت و یاری معتادی که هنوز از شما کمکی نخواسته نروید، زیرا با این کار صرفا دردسر و ناراحتی ها طولانی می گردد. سعی نکنید که برای او محدودیتی ایجاد نموده و یا در کارش او را یاری دهید.

- نگذارید مشکلات یک معتاد بر زندگی شما سایه افکند. کار خود و یا دوستان خود را برای مراقبت از او از دست ندهید. اگر می خواهید در این یاری پایدار بمانید به تمام نیروها و حمایت سایر افراد نیاز خواهید داشت.

- اگر معتادی را مورد تهدید قرار دهید تغییر رای ندهید. او را تهدید نکنید که در صورت عدم اعتیاد ترکش خواهید نمود و سپس به علت احساس دلسوزی تغییر عقیده دهید. معتاد فرد سست اراده ای است که اعتیاد او را هدایت می کند. شما در مقابل او باید نیرومند، مصمم و بی گذشت باشید.

- هر اندازه می توانید از حمایت، تشویق و محبت خود او را بهره مند سازید. اگر آنچه برای او اتفاق می افتد برای شما اهمیت دارد از آشکار کردن آن امتناع نورزید. سعی نمایید با یادآوری اعتقادات و توانایی ها وی اراده و اعتماد به نفس او را تقویت نمایید و این کار را ادامه دهید.

- هرگز عیب جویی نکنید و شکوه نداشته باشید و انرژی خود را صرف از بین بردن موادی که معتاد مخفی کرده ننمایید، زیرا امکان ندارد بتوان با این گونه رفتار اراده معتادی را تغییر داد اما احتمال صدمه زدن به رابطه ای که از پیش نیز ضربه پذیر بوده فراهم می گردد.

- به معتاد یاری نمایید اما نگذارید خود شما پناه یا عصای دست او باشید، زیرا معتاد اگر بخواهد در ترک اعتیاد موفق باشد باید که خود نیروی خودش را بازیابد.

- معتاد در شروع ترک عادت خود باید از کمک های پزشکی برخوردار گردد. در شروع ترک عادت باید کمک های پزشکی در اختیار معتاد قرار گیرد. اگر کمک های پزشکی و تخصصی در دسترس قرار دارد سعی کنید اطمینان حاصل نمایید که معتاد در اوقات ملاقات با پزشک حضور می یابد.

- هرگز آنچه که به نظر شما یک راه حل جایگزین عاری از خطر می نماید به بیمار توصیه ننمایید. زیرا تلاش هزاران نفر از مردم که از طریق پیشنهاد داروهای مختلف و مشابه در ترک ترکیبات دارویی بنزودیازپام قصد کمک به معتاد را داشته اند نه تنها بی ثمر بوده، بلکه به آسانی مشکل جدیدی را جایگزین مشکل قبلی ساخته اند.

- نام و آدرس تمام گروه های داوطلب محلی را که امکان دارد بتوانند یاری و پشتیبانی خود را در ترک اعتیاد ارائه نمایند در اختیار داشته باشید. اطلاح حاصل نمایید که کجا و کی جلسات تشکیل یافته و نهایت سعی خود را بنمایید تا معتاد مورد نظر در تمام جلسات شرکت نماید، اما او را مجبور به شرکت در جلسات نسازید در صورت امکان مشکل وی را برای حضور در جلسات شناسایی نمایید، اما اگر معتادی نمی خواهد به جلسات برود او را به آنجا نکشانید.