دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

پیشگیری از رواج اعتیاد به مخدر شیشه با ترساندن جوانان دیگر موثر نیست !پروژه Meth in Montana( مت در مونتانا )

پروژه Meth in Montana( مت  در مونتانا ) چیست .

پروژه مت در مونتانا  یک برنامه  مبارزاتی برای کاهش رواج ماده مخدر متامفتامین (شیشه ) در امریکا است که برای اولین بار در ایالت مونتانا اجرا شده  است

این پروژه توسط ارگانی به نام MethProject.org  اجرا می شود که با استفاده از تبلیغات در رادیو تلویزیون و چاپ پوستر و به صورت انلاین و یا پیام فرستادن از طریق موبایل سعی در اطلاع رسانی درباره خطرات و مضرات اعتیاد به متامفتامین (شیشه ) می کند .

چاپ عکس ها و پوسترهای  ترسناک  از معتادین و ترساندن جوانان از مخدر متامفتامین  از اصلی ترین اقدامات در پروژه مت در مونتانا است .

 

 

هر ساله در هر ایالت در بین جوانان پرسشنامه های توزیع می شد تا اثرات این طرح مورد ارزیابی قرار بگیرد

در ابتدا به نظر می امد این کار در رواج بیشتر اعتیاد به مخدر شیشه (متامفتامین ) موثر است .

اما تحقیقات جدید  در اوریل سال 2015 نشان داده است که ترساندن جوانان  با  عکس ها پوسترهای ترسناک  از معتادین به متامفتامین (شیشه ) علاوه بر اینکه دیگر اثری بر روی رواج مخدر متامفتامین (شیشه ) در بین جوانان ندارد بلکه باعث تحریک انها برای مصرف مخدر متامفتامین (شیشه ) می شود .

دکتر یزدان نیاز

این مسله را می توان این گونه بررسی کرد که تکراریک نوع تبلیغ برای پیشگری از اعتیاد  بعد از مدتی به علت عادی شدن توسط جوانان دیگر قادر به اثر گذاری بر روی مغز انها نیست وهر چند یک بار بفرم  تبلیغات بر علیه  مصرف مواد مخدر را باید عوض و جدیدتر نمود

 

Anderson, Mark (2010) "Does information matter? The effect of the Meth Project on meth use amongst youths" in Journal of Health Economics 2010, Volume 29, Issue 5, pp 732 - 742 (Full text available free of charge: 480KB PDF)