دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

اثرات اعجاب انگیز گریه نوزاد بر مغز والدین

اثرات اعجاب انگیز گریه نوزاد بر مغز والدین 

 http://news.sobheshahr.com/Content/Upload/692016010558-1367071582.jpg

گریه نوزاد تنها باعث توجه به مشکل و نیاز کودک نیست و حتی می تواند عملکرد بخش هایی از مغز والدین و اطرافیان نوزاد را عوض کند و باعث تغییراتی مثبت در آنها شود.
کارشناسان به تازگی دریافته اند گریه کودک می تواند باعث تغییر در عملکرد ذهن والدین شود.

گفتنی است، براساس تحقیقات شنیدن صدای گریه کودک می تواند باعث به صدا در آمدن نوعی آلارم در مغز والدین شود.

بررسی ها نشان می دهند، گریه باعث افزایش تمرکز،  بروز پردازش مغزی و افزایش قدرت یادگیری مغزی در والدین می‌شود.

براساس آمارها هنگام شنیدن صدای گریه نوزاد اولین چیزی که به ذهن والدین می رسد بررسی احتمالاتی چون گرسنگی کودک، خستگی، گرما یاسرمای بیش از حد هوا و یا استحمام و تمییز کردن کودک است.

کارشناسان با بررسی و اسکن مغزی والدین دریافته اند، به هنگام شنیدن صدای گریه نوزاد ذهن آنها هوشیارتر کار می کند و نیز قادر به تمرکز بر افکار دیگر نیستند و این به تدریج باعث پیشرفت قدرت مغزی و واکنش های ادراکی آنها می شود.

این یافته که در مجله کتابخانه الکترونیکی علوم منتشر شده است نشان می دهد که نشانه افسردگی پس از زایمان در والدین بویژه مادر می تواند  عدم توجه به گریه کودک باشد.

در تحقیقی همسو کارشناسان دانشگاه تورنتو دریافته اند نوزادان به صدای مادر بسیار بیشتر از صدای پدر توجه نشان می دهند و ذهن آنها با شنیدن صدای مادر هوشیار می شود.

براساس این پژوهش ها بخشی از مغز که مسئول یادگیری مهارت های جدید مانند تلفن همراه، کامپیوتر و علوم جدید است هنگام گریه کودک فعال شده و به دنبال یک راه حل فوری برای رفع نیاز کودک می گردد.

کارشناسان امیدوار هستند با تحقیق در خصوص اثرات گریه نوزاد بر عملکرد مغزی والدین بتوانند بیماری ها و اختلالات روانی در والدین را شناسایی کنند و درتحقیقات آتی بتوانند افرادی که دچار آسیب های مغزی بویژه در واکنش های شناختی شده اند را درمان کنند.

منبع: دیلی میل