دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

تاریخچه و مشکلات ترک اعتیاد مواد مخدر افیونی با متادون و بی 2 و طرح MMT چیست .(قسمت اول)

 تاریخچه و  مشکلات ترک  اعتیاد  مواد مخدر افیونی  با متادون و بی 2 و طرح MMT چیست .(قسمت اول)

 

 

از  اواسط سال 1366 من شروع به کار در زمینه ترک اعتیاد کردم . در همان اویل با ترک یک معتاد به هروئین با روش های معمول علاقه من در زمینه اعتیاد و ترک اعتیاد بیشتر  شد  در ابتداا شروع به مطالعه در مورد داروهای موجود و  موادی که پتانسیل ترک دادن مواد مخدر افیونی را داشته باشد کردم .

در ابتدا بنظر می امد که ماده  بوپرنورفین (ب2)  بطور موثر می تواند علایم ترک  مواد افیونی را کاهش می دهد اما متاسفانه در اوایل دهه 1366تا چندسال بعد ازآن  در بازار ایران بوپرنورفین به صورت تزریقی با نام تمجیزک موجود بود و این فکر که یک معتاد به تریاک یا هروئین را که  به شکل کشیدنی ماده مخدر را مصرف می کند بوسیله تزریق یک امپول روزانه ترک داد غیر عقلایی به نظر می امد و امپول تمجیزک موجود در بازار ایران هم اکثرا تقلبی و در کشور همسایه پاکستان  و  در زیر زمین های غیر بهداشتی و توسط  سازندگان غیر مجاز ساخته می شد 

به خوبی به یاد دارم که در چندین شهرستان حدود 5 پزشک را که با استفاده از امپول تمجیزک اقدام به ترک دادن بیماران کرده بودند توسط نظام پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگیر و دادگاهی شدند .

در دهه 1360 تا دواخر دهه 1370در کشور ایران هیچ پروتکل خاصی برای ترک مواد مخدری مثل هروئین و یا تریاک نبود و هر پزشکی بسته به سلیقه خود با تزریق چند سرم  با ویتامین  مثلا اقدام به ترک دادن معتادان می کرد که  نه علمی بود نه زیاد موثر و کار آمد و حتی پزشکانی که با تجویز داروهای مثل بوپرنورفین انهم به صورت خوراکی و با نسخه های که خود بیمار باید با قیمت گزاف و ارز آزاد  انرا تهیه می کرد با مشکل قانونی   تجویز ب2 روبرو می شدند .

در اوایل دهه 1380 اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر  پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای اگونیست را تصویب و شروع به اجرا کرد در این طرح  به  پزشکانی که  دوره نگهدارنده با متادون و ب2 را طی کرده باشند مجوز تاسیس مراکز درمانی (نگهدارنده ) را می دادند.

در ابتدا طرح خوبی به نظر می امد زیرا معتادان به تریاک و یا هروئین و شیره می توانستند با ثبت نام در این مراکز موادی مثل متادون یا بوپرنورفین را با مبلغ کم و بصورت مداوم  و تا  اخر عمر  دریافت کنند

پایان قسمت اول