دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

عوارض مصرف تریاک چیست

تریاک و عوارض آنتریاک و عوارض آن

منشاء تریاک، گیاه خشخاش است که بخاطر اثرهاى پزشکى و ویژه آن، در گذشته کشت مى شده است. اما امروزه در بسیارى نقاط دنیا از جمله کشور ما کشت آن ممنوع است.

تریاک از ماده شیرى رنگى که از خراش دادن پوسته نارس گرز خشخاش به دست مى آید، تهیه مى شود و رنگ آن از خاکسترى تیره تا قهوه اى متغیر بوده و حالتى قیر مانند دارد. مصرف تریاک صدها سال در برخى کشورهاى خاور میانه و خاور دور مانند هند، چین، ایران، تایلند، فیلیپین و هنگ کنگ رواج داشته است.

آثار کوتاه مدت مصرف احساس سرخوشى خواب آلودگى، رخوت و خمودى و احساس شل شدن عضلات کاهش یا افزایش فعالیت جسمانى اشکال در تمرکز
احساس تهوع، استفراغ، یبوست، فقدان اشتها و انقباض مردمک آثار دراز مدت مصرف بى ثباتى خلقى، رویاهاى نامطلوب در خواب، یبوست، کاهش انگیزه جنسى، تحمل و وابستگى مرفین: مرفین یکی از ترکیبات تریاک است.
مرفین معمولاً به صورت پودری نرم به رنگ سفید یا کِرِم، بدون بو و تلخ مزه است. گاهی نیز ممکن است به رنگ قرمز آجری دیده شود.

شکلی از این ماده که مورد سوء استفاده قرار می گیرد، آمپول است. در پزشکی آمپول های مرفین برای تسکین دردهای شدید در داخل عضله یا ورید تزریق می گردد.

کدئین: یکی دیگر از ترکیبات تریاک و به شکل ماده سفید رنگی است که معمولاً به صورت قرص های خالص تولید می شود.کدئین در ترکیب بعضی از داروهای ضد درد (مثل استامینوفن کدئین و آسپیرین کدئین) و بعضی از شربت های ضد سرفه (مانند اکسپکتورانت کدئین) نیز وجود دارد.مصرف بیش از اندازه، بی دلیل و مکرر داروهای فوق می تواند نشانه اعتیاد به مصرف کدئین باشد.