دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ماده مخدر شیشه متامفتامین نیست .

در ایران امروز، شایعترین ماده مخدر صنعتی، متامفتامین یا شیشه است. شیشه در همه جای دنیا به عنوان مخدری با درجه تخریب بالا شناخته می‌شود اما در ایران به جز عوارض جسمی و روانی برای مصرف کننده، رد پای این ماده در ماجراهایی چون جنون، از کار افتادن سیستم عصبی معتاد و گاهی پرونده های قتل دیده می‌شود. آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر طی 5 ماهه اول سال جاری یک هزار و 188 نفر گزارش شده است. درصد بالایی از این مرگ و میرها به خاطر مصرف مواد مخدر صنعتی هستند. تولید کنندگان شیشه که معروف به آشپزخانه دار هستند، شیشه را از چند راه و با فرمول های مختلف تولید می‌کنند. شیشه ای که در ایران به فروش می‌رود متامفتامین نیست و از نظر شیمیایی ماده ای که تحت نام شیشه خرید و فروش می‌شود با شیشه متفاوت است. متامفتامین از احیاء پسودوافدرین با فسفر قرمز ساخته می‌شود.پسودوافدرین در بازار جهانی گرانتر از آن است که تولید کننده وسوسه شود به صورت قاچاق آن را وارد کند. آشپزخانه دارها دنبال راه هایی جایگزین رفتند اکثر آنها با علم شیمی آشنا هستند و متکاتینون( افدرون ) ماده ای است که آنها به جای متامفتامین استفاده می‌کنند.
یکی از رایجترین مخدرهای کریستالی شکل مورد استفاده در کشور روسیه و لیتوانی و افریفا و ایران افدرون است، افدرون به راحتی با قرص های OTC ساخته می‌شود. OTC مخفف over-the-counter است. این اصطلاح برای داروهایی به کار برده می‌شود که خرید آنها بدون تجویز و نسخه پزشک مانعی ندارد. این داروها عموما برای تسکین درد و یا برطرف کردن علائم سرماخوردگی - آنفلوآنزا و حساسیت بکار میرود. با مراجعه به داروخانه ها بدون در دست داشتن نسخه می‌توان قرص هایی مانند آنتی هیستامین، ایبوبروفن، ناپروکسن، پزو افدرین یا استامینوفن را خریداری کرد. مهمترین این قرص ها قرص پزودوافدرین است. یکی از متصدیان داروخانه ای در تهران می‌گوید: « بعد از خرید های عمده ی این قرص توسط مشتری ها مدتی است که ما بدون نسخه پزودوافدرین نمی‌فروشیم». با اکسید کردن پزودوافدرین ماده مخدر کریستالی شکلی ساخته می‌شود که به آن افدرون می‌گویند. دکتر یزدانی پزشکی که این شیشه را در آزمایشگاه بررسی کرده می‌گوید: « پرمنگنات پتاسیم شامل دو ماده پتاسیم Kو منگنز MNO است و به عنوان یکی از مواد شیمیایی برای ساخت مخدر ها به خصوص مخدر متکاتینون (افدرون ) استفاده می‌شود.
اثرات مضر مغزی مصرف شیشه ایرانی (افدرون ) بیشتر از کریستال متامفتامین است.این شیشه به خاطر استفاده از سفید کننده های شیمیایی در ساخت آن به شیشه وایتکسی هم معروف هست. باقی ماندن املاح منگنز در مخدر شیشه ایرانی (افدرون ) باعث بروز ضایعات عصبی و مغزی و از بین رفتن هوش و بیماریManganism می‌شود: فرد مبتلا به این بیماری در ابتدا دچار تحریک پذیری و عصبانت و اختلال در خلق و خو می‌شود در ادامه مصرف طولانی مخدر شیشه ایرانی معتاد دچار لرزش در زمان استراحت و علائمی مشابه با بیماری پارکینسون می‌شود.مهمترین تاثیر منگنز بر دستگاه تنفس و مغز است.علائم مسمومیت با منگنز شامل توهم، فراموشی و آسیبهای عصبی است.
همچنین منگنز باعث بیماری پارکینسون، و آب آوردن ریه ها و برونشیت میشود. اگر مردان برای مدت زمان زیاد تحت تاثیر منگنز قرار گیرند، ممکن است توانایی جنسی خود را از دست دهند. سندرمی که بر اثر عملکرد منگنز در بدن انسان اتفاق می‌افتد دارای علائمی مانند شیزوفرنی، کسالت، ضعف عضلات، سردرد و کم خوابی است«.
متکاتینون (افدرون) را می‌توان از چند راه سنتز نمود یکی از آنها فنیل پروپانولامین و یا فنیل استون است. این مواد به صورت قانونی در فروشگاه های محصولات شیمیایی و داروخانه ها موجود هستند. بعضی از سازندگان شیشه از ماده فنیل استون یا پروپانولامین برای تهیه ماده متکاتینون استفاده کرده و آنرا به جای شیشه می‌فروشند و مصرف کننده هم که فقط به دنبال نشئگی مواد است متکاتینون(افدرون) را به جای متامفتامین می‌خرد و طبیعتاً هیچ گونه تفاوتی را هم احساس نمی‌کند.ماده فنیل پروپانولامین که در داخل قرص های انتی هیستامین است می‌تواند بجای متامفتامین استفاده شود.آنچه در دنیا ابتدا به نام آیس ice مشهور شده ماده مخدر 4 متیل امینو رکس است، این ماده بسیار ارزان بوده و در قرص ها و شربت ها ی ضد حساسیت به مقدار زیاد وجود دارد و بعضی آشپزخانه دارها برای ساخت شیشه این مخدر را از داروها استخراج می‌کنند. البته آنهایی که دست به این کار می‌زنند بعد از مدتی بجای استخراج این ماده از قرص های انتی هیستامین، شروع به وارد کردن ان به صورت قاچاق می‌کنند.زیرا قیمتش ارزانتر از پسودوافدین است و منع قانونی خرید و فروش هم ندارد. ماده مخدر ایس -4 متیل آمینورکس قویتر از متامفتامین – شیشه. ساخت آن و مشابه با ماده مخدر امفتامین است و می‌توان با قرص های انتی هیستامین و کمی سیانید و بروم آنرا تهیه کرد. اثرات آن قویتر از شیشه (متامفتامین ) است.این ماده قبلا به جای داروی ریتالین و آمفتامین مورد استفاده بود و باعث کاهش اشتها می‌شود. 

سایت : www.ebtekarnews.com