دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

مصاحبه با یک پزشک مشاور تلفنی

پزشک و بیمار

دکتر ر. دانش‌آموخته پزشکی عمومی از دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران است. او بیش از یک سال است که به عنوان پزشک مشاور یکی از موسسات مشاوره‌ای خدمات پزشکی همکاری می‌کند.

سوالات مخاطبان شما بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

بیشتر سوالات در زمینه اختلالات جنسی و مشکلات خانوادگی است و به ندرت درباره مسائل پزشکی اورژانس تماس‌هایی برقرار می‌شود. به دلیل شرم حضور افراد و عرف اجتماعی بیشتر افراد برای طرح مشکلات جنسی خود با حتی پزشک معذوریت دارند. پس ترجیه می‌دهند از راه مراجعه غیر حضوری به پزشک مشکل خود را مطرح و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

برنامه کاری شما به عنوان یک پزشک مشاور چگونه است؟

در طول شبانه‌روز پزشکان در چند شیفت کاری آماده پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی هستند. علاوه بر مشاوره پزشکی، در زمینه مسائل روان‌شناسی، مشکلات خانوادگی، تغذیه و دندان‌پزشکی نیز همکاران دیگر به سوالات تلفنی پاسخ می‌دهند. مخاطبان پس از برقراری تماس با شماره تلفن موسسه از طریق وارد کردن کد مخصوص هر یک از خدمات، می‌توانند با مشاور مربوطه ارتباط داشته باشند.

به طور متوسط هر تماس تلفنی چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ گویی به مشکل بسیاری از شهروندان در طی زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود؛ حتی‌گاه در طی یک مکالمه دو دقیقه‌ای فرد می‌تواند پاسخ مورد نظر خود را دریافت کند. اما در مورد مسائل خانوادگی یا مشکلات روان‌شناسی طول مدت مشواره‌گاه بسیار طولانی است و حتی به چند ساعت هم می‌رسد.

به نظر شما مشاوره تلفنی با پزشک چه مزایا و معایبی دارد؟

بسیاری از مردم از ما انتظار تجویز دارو دارند، که امکان‌پذیر نیست. برای تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات نیاز به معاینه بیمار وجود دارد که در ارتباط تلفنی ممکن نیست. با این امکان دسترسی به پزشک آسان و ارزان است به همین دلیل بیماران کمتر به سمت خود درمانی می‌روند و احتمال مصرف خودسرانه کاهش می‌یابد چراکه به مجرد بروز هر سوال یا مشکلی می‌توان بلافاصله با یک پزشک مشورت کرد.

ایا امکان مشاوره حضوری یا ارجاع برای شما مهیاست؟

خیر. صدای سلامت مشکلات پزشکی افراد را بررسی و راهنمائیهای لازم را ارائه می‌نماید و چنانچه فردی نیاز به بررسی و معاینه تخصصی داشته باشد تنها به وی توصیه می‌شود جهت تشخیص و درمان کامل‌تر و مناسب‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کند. ولیکن هیچگونه معرفی کتبی یا تلفنی از سوی موسسه انجام نخواهد شد.

راهنمای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی