دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

هروئین با اسم مستعار

هروئین با اسم مستعار

روزی نیست که رسانه‌ای در کشور به نوعی خبری و هشداری درباره انواع مخدر‌ها و تبعات آنها منتشر نکند اما در برابر هجوم پرشتاب انواع افیون‌ها تکرار چندباره و هرروزه این هشدارها هم انگار دردی را دوا نمی‌کند.

این بار صدای زنگ خطر بلند‌تر از گذشته است؛هروئین با اسم مستعار آمده است.رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد مواد‌مخدرهایی که با اسامی مختلف بر سر زبان‌ها افتاده، همگی دارای یک ترکیب با درجه خلوص متفاوت هستند؛در حقیقت هروئین با اسامی جعلی، مستعار و جدید در حال توزیع است. دکتر سعید صفاتیان گفت:

مواد‌مخدری همچون گل، برنج، ماشروم که مدتی است بر سر زبان‌ها و درمانگران حوزه اعتیاد افتاده،‌ همه این مواد دارای یک ترکیب با اسامی مختلف خیابانی هستند و طی 5 سال گذشته، بیماری که ماشروم مصرف کرده باشد به من و دیگر همکارانم در این حوزه مراجعه نکرده است. وقتی مراجعه‌ای در این خصوص نبوده پس پرداختن به آن، واکنش منفی ایجاد می‌کند.

 عاملی که بیشتر در پخش گسترده اسامی مختلف در حوزه اعتیاد می‌شود خود درمانگران و روانپزشکان حوزه اعتیاد هستند. شگرد قاچاقچیان همین است که اسمی را مطرح کنند و سپس کسانی مثل من باعث رواج آن شوند.

وی با بیان اینکه همه این محصولات مخدر، همان مواد توهم‌زا هستند و تنها درصد خلوص در آنها متفاوت است، خواستار هوشیاری بیشتر‌کارشناسان و مسئولان شده است.صفاتیان همچنین رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد‌مخدر را رویکردی خوب توصیف می‌کند و معتقد است: باید برنامه‌های مربوط به این رویکرد مشخص شود. این رویکرد در تمامی لایه‌های مبارزه با مواد‌مخدر حتی مقابله نیز قابلیت اجرایی دارد.

مثلا در بخش مقابله از مردم می‌توان در ارائه اطلاعات کمک گرفت. سازمان‌های مردم‌نهاد این حوزه باید تقویت و توانمند شوند، خیریه‌هایی برای حمایت از بهبودیافتگان به‌وجود بیایند و اطلاعات والدین افزایش یابد. متأسفانه اطلاعات خانواده‌ها در حوزه اعتیاد پایین است. البته وضعیت در بخش آگاهی‌دهی نسبت به 3یا 5سال گذشته بسیار بهتر شده اما باز هم نیاز به جای کار دارد. به گفته وی باید در موضوع اجتماعی کردن مبارزه، آموزش‌ها ارائه شوند، دستگاه‌ها با توجه به بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، برنامه تعریف کنند. نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و آموزشی بودجه را افزایش دهند. این رویکرد، رویکرد موفقی خواهد شد درصورتی که دستگاه‌ها جلو بیایند و برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند.

  • فریب با اسم‌های جدید

اما یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مصرف مواد‌مخدر افیونی بالاترین میزان را در ایران به‌خود اختصاص داده از ذهنیت غلطی که در بین جوانان و متاثر از تبلیغات سوء سوداگران مواد‌مخدر مبنی بر اعتیادآور نبودن حشیش می‌گوید و توضیح می‌دهد: تمامی موادی که تحت عنوان مواد‌مخدر و یا وابسته زا از آنها یاد می‌شود اعتیاد‌آور هستند لیکن برخی از مواد مثل الکل و یا مواد افیونی وابستگی‌های جسمی ایجاد می‌کنند و موادی مانند حشیش و یا ترکیبات مشابه مثل ماری جوانا وابستگی‌های شدید روحی و روانی ایجاد می‌کنند. حشیش و تمام ترکیبات مشابه آن نه‌تنها اعتیاد‌آور هستند بلکه در
دراز مدت اثرات جدی و غیرقابل بازگشت آن روی مغز و به‌خصوص حافظه غیرقابل انکار است.

صابری زفرقندی با هشدار درباره سودجویانی که مواد پرخطر را با نام‌های جدید و بسته بندی‌های گمراه‌کننده عرضه می‌کنند، می‌گوید: مثلا در ایران ترکیبی به نام «گل» به جایگزین حشیش و یا در کنار مصرف مواد محرک مثل شیشه در میان معتادان رواج پیدا کرده است. همین امر باعث شده تا برخلاف گذشته، شروع به مصرف مواد‌مخدر با موادپرخطر باشد و این یعنی اینکه باید جامعه شاهد باشد تا سن تظاهرات جسمی و روانی به اعتیاد کم شود و یا به‌عبارتی سن اعتیاد شدید و یا اصطلاحا سن آخر خطی شدن معتادان پایین بیاید.

  • هشدار درباره چند مخدری

این هشدار‌ها در حالی است که مدتی است کارشناسان درباره تغییر سبک مصرف مواد‌مخدر و گرایش به عادتی خطرناک‌تر به نام «چندمخدری» هشدار می‌دهند.مدیرکل دفتر آموزش و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر می‌گوید: متأسفانه تغییر الگوی مصرف مواد‌مخدر بسیار نگران‌کننده است. ممکن است یک جوان یا نوجوان از چند ماده با هم استفاده کنند، یعنی تریاک را مصرف، هروئین را تزریق و شیشه، متادون و حشیش را نیز استفاده کند. به گفته دکتر حمید صرامی الگوی قبلی مصرف مواد‌مخدر چنین بود که نوجوان ابتدا سیگار، قلیان و حشیش را مصرف ‌و بعد تریاک، هروئین و شیشه را انتخاب می‌کرد اما نتایج تحقیق عنوان «علل گرایش نوجوانان و جوانان به شیشه در تهران» نشان می‌دهد ۴۰‌درصد از نوجوانان و جوانان معتاد آخرخط را همان اول کار برگزیده‌اند که این خطری جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

ایران در جنگ با مواد مخدر صنعتی و روانگردانهای جدید بدون استفاده از نام‌گذاری آیوپاک شکست خورده است