دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

خود را به خشـنود کردن دیگران راضی نکن‌!

خود را به خشـنود کردن دیگران راضی نکن‌!

     بیش از اندازه درصدد راضی کردن کسی نباش‌!

 خشنود کردن بـیش از حـد دیگران نشان از ذهنیت مهرطلب و تسلیمی دارد.

می‌خواهی ثابت کنی کــه خیلی خوبی و این کلی انرژی از تو تخلیه خواهــد کـرد.

 تمـام هـم و غـم خود را صرف گرفتن لبخند از دیگران می‌کنی و ایـن شخـصیت مهـرطلــب تو را به اثبات می‌رساند: همیشه بیقراری می‌کنـی تـا بـبرای دیگـران نـاجی باشی و برای همسرت‌، مادر یا پدر باشی‌! می‌خـواهی او خیلی خوشـحال شود و اگر اخمی کرد، تـا آسـتانة فروپاشـی احساسی و شخـصیتی پـیش می‌روی‌؛ سپس ظرفیت اعصابت کـم‌کـم‌، کسر می‌شود.

  

ما به دنیـا نیامـده‌ایـــم که حتماً کسی را بیش از حد شــاد نگـه بـداریم‌. مهرطلبـی یعنـی بیمـاری راضی کردن دیگران و این تفکر می‌تواند تمام گـسترة فکــری‌، احـساسـی و رفتاری زندگی تو را پوشـش دهد، آنگاه افسار عاطفة تو در دســت دیگـران خواهد بود و این به‌اصطلاح دیگران دلسوز، احساسات تو را هر جایی کـه خواستند می‌کشند و می‌برند و نهایتآ در یک سیستم مداربسته عــاطفی گیر می‌کنی و عادت می‌کنی که دائماً قلب خود را به دیگـران تعـارف بزنـی و این یعنی نابودی عزت‌نفس و خودباوری تو کــه همیـشه پـر از لبخنـدهای غیرواقعی است‌. تو می‌خواهی بندگی و بردگی خود را هـر طـور شـده بـه اثبات برسانی‌.

در پایان تشنة یک تکه نگـاه سرســری دیگــران مـی‌مـانی و دچار می‌شوی به جبر تایید دیگران‌؛ می‌ترسـی کـه نکند ترکــت کننـد، نکنـد طردت کنند، وای چه جهنمی می‌شود! یک عمر است که تو بردة چند نگاه تاییدآمیز بوده‌ای‌. تو قربانی بی‌توجهی‌ها و تکذیب‌ها شـده‌ای‌.

 خودبـاوری واقعی در محبت بیـش‌ازحد به دیگران نیست‌. به دیگران احتـرام بگـذار امـا خودت را هـم مد نظر قرار بده و عزت‌نفس واقعی را در خـودت سـرکوب نکن‌! تا جایی دیگران را خشنود کــن کـه خـود واقعـی‌ات لطمـه نخـورد، اگرچه بیماری مهرطلبی تو ریشه در عـدم نوازش‌هـای دوران کـودکی‌ات دارد.

زمانی‌که مورد خشونت پدر و مادر بوده‌ای‌، زمانی‌که مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی خانواده‌ات بوده‌ای‌، زخـم‌هایی بر تو وارد شده و کسی هـم نبـوده که دلسوز تو باشد و اکنون کودک درون تو می‌خواهد شـاد باشـد، بگویــد، بخندد ولی آدرس را غلط می‌رود و فکر می‌کند باید متولی احساسات غــم و شادی دیگران باشد، سعی می‌کند به‌صورت بیـمارگون به دیگران‌، همـسر و نامزد خود سرویس‌های افراطی بدهد اما جواب او برعکـس خواهد بـود.

اطرافیان جواب محبت‌ها خوبی‌های تو را نمی‌دهند و در پایان رابطه‌های احساسی‌، احساس با زندگی شدیدی می‌کنی و درصد زیادی از این به‌دلیل غلط بودن شکل و جنس رابطة توست و اینجاست‌که عزت‌نفس و تغییـر، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس تو به‌شدت آسیب می‌بیند؛ پـس نگــذار کــسی ار انرژی محبت دادن تو سوء استفاده کند. تاییدطلبی بیش از حـد، شـکلی از بیمارهای روان‌شناختی است‌. این حـس مهرطلبی خود را مورد بررسی قرار بده و آن را درمان کن‌!

 

 

بیشنهادهای من‌!

 ا. سعی کن رگه‌های مهرطلبی بیمارگونه را در خود شناسایی کنی‌!

٢. بین مهرطلبی بیمارگونه و عشق‌ورزی سالـم فرق قائل شو!

٣. چه رابطه‌ای بین تغییر، عزت‌نفـس و ا عتمادبـه‌نفـس و خـشنود کـردن دیگران وجود دارد؟

 

پیمان اخلاقی‌:

 من با خودم عهد می‌بندم که به‌چای مهرطلبی‌، بـه عـشق‌ورزی سـالم بـه کائنات پناه ببرم‌!

منبع الفبای تغییر - دکتر علی شمیسا  ص276